Jag har alltid haft svårt att förstå mig på folk som mest klagar över hur jobbigt det är att ha barn. Det verkar vara som nån slags osynlig överenskommelse att alla som precis har fått eller ska få barn förtjänar omgivningens sympatier eftersom det är så fruktansvärt jobbigt att få barn.

– Passa på och vila nu innan bebisen kommer för sedan får ni fullt upp!

– Ja nu har ni att göra de närmase 18 åren.

– Sova kan man göra när man blir pensionär!

Är bara några av de kommentarer jag har fått som nybliven mamma.

Föräldratidningarna skriver bra tips om hur man ska hantera trots, kolik, sömnlöshet och relationsproblemen som kommer som en brev på posten när man får barn.

Nyblivna mammor beskriver sig själva som zombies, omkringhasande i kräkfläckiga mjukisbyxor med otvättat hår. De har varken tid att äta eller gå på toaletten. Nyblivna pappor är trötta, apatiska och tänker mest av allt bara på att få sova nån gång och suckar högljutt när mamman ber honom byta bebisens blöja för sjuttonde gången.

Det där är iallafall bilden av hur det är att få barn. Konstigt nog känner jag ingen som faktiskt passar in i den där bilden. Inte ens de mammor jag känner som haft maratonförlossningar, varit sängliggande i tre månader på grund av foglossning, fött barn på vägen till förlossningen eller fått barn som kräks av i princip all mat verkar tycka att barn är Guds straff till mänskligheten.

De flesta tycker trots allt att det är underbart att ha barn, man ser hur det lyser i ögonen på dem när de tittar på sina små guldklimpar och även om man förstås har all rätt att gnälla lite när man inte fått sova på tre nätter så pratas det oftast mer om hur stolta vi är över småsaker som att bebisen börjat skratta eller lärt sig sätta sig upp alldeles själv.

Personligen så avgudar jag mina barn och tycker att de är de mest underbara skapelserna i hela världen. Jag älskar att krama och pussa på dem, lyssna på sexåringens roliga funderingar och nypa i bebisens runda gosiga kinder. Sover gör de mest hela nätterna och gråter och skriker gör de visst också. Men det gör inget. Så jobbigt är det faktiskt inte.

Så kan vi inte avliva den där myten nu om hur himla jobbigt det är att vara småbarnsförälder?

032

De där kinderna har fått sig en och annan puss

