När jag väntade barn nummer ett ville jag inte läsa något om andras förlossningar. Jag var livrädd att jag skulle bli avskräckt och inte våga föda barn när det väl begav sig.  Tills efter första föräldrautbildningsbesöket då vi fick se en förlossningsfilm. Först då började jag inse att föda barn kanske inte bara är smärtsamt utan också en häftig upplevelse.

När jag väntade barn nummer två hade jag ju en ganska kaotisk förlossning i bagaget och var medveten på ett annat sätt om hur en förlossning kan gå till. Den första förlossningen följde inte alls mallen för hur det skulle vara. Jag som hade ställt in mig på en lååååång förlossning med dropp, eda och vankande av och an i korridoren vaknade av att vattnet gick och blev sedan överumplad av tokvärkar (som den dumma tanten i telefonen inte tog på allvar, jag var väl bara en sjåpig förstagångsföderska). Från vattenavgången tog det hela fyra timmar och en kvart och vi hann vara inne på förlossningen i två timmar så nog gick det undan.

I ett försök att förbereda mig på vad som komma skulle läste jag alla förlossningsberättelser jag kunde komma över. Alltifrån maratonförlossningar, kejsarsnittsförlossningar till barn som fötts i bilen.Jag tror det var ett sätt att mentalt förbereda mig på alla sorters scenarion och inte snöa in på hur det ska vara.

Andra gången blev en riktig drömförlossning, jag vet inte om det var för att jag var bättre förberedd eller för att kroppen kunde det där med att föda barn nu men förlossningsberättelser läser jag fortfarande. Därför tänkte jag göra en liten lista på förlossningsberättelser. Du som har en liggandes nånstans kan väl skicka en länk så gör vi en liten förlossningsberättelse-lista.

Min senaste finns här.

Catyas förlossning – ingångsättning 17 dagar efter bf

Idas förlossning – startade med vattenavgång

Johannas förlossning – med kejsarsnitt

Fias förlossning – värkar och vattenavgång hemma

