Nu finns det ju ingen bevisad studie som exakt påvisar varför vissa kvinnor får bristningar under graviditeten, och andra inte.
Det är olika från graviditet till graviditet.
Uppenbarligen.

Jag själv fick, då jag väntade sonen, en nästintill chockerande rödblålila mage. Det började flera veckor innan jag faktiskt visste att jag var gravid, långt innan huden började töjas och magen att växa.
Den var inte randig, den var helt täckt av bristningar, och min dåvarande barnmorska satt vid ett besök fascinerat och bara stirrade.
Hon kommenterade att hon under alla sina år som barnmorska aldrig sett ett så ”illa fall” av bristningar.
Det värmde.
Inte.
Det kändes nästan som att jag var en turistattraktion. Sorgligt nog.

En del hävdar att det är hormonellt, andra genetiskt och en del, nyare osäkrare källor, säger att en bidragande faktor kan vara kvinnans underhudsfett.

Min mamma fick bristningar, min syster fick inte en enda vid någon av sina två graviditeter, och för mig har det den här graviditeten ännu inte dykt upp någon rand.
Vid min första graviditet led jag av fetma redan innan bebis blev till. Denna gång låg jag på ett perfekt mellan-BMI på normalvikt.
Jag vet inte om det hjälpt, men jag vill gärna tro det.

Jag tillhör även den där skaran som envisas med att smörja in magen med crémer för att ”lindra” bristningarna. Placeboeffekt eller inte. Vid graviditet ett slarvade jag med insmorningen, denna gång smörjer jag cirka tre gånger/dygn. Mest för att det kliar och bränner så i huden om jag låter bli.

Just nu är jag på burk tre av BodyShops Cocoa Butter, som sägs förbättra elasticiteten i huden och därmed underlätta växandet och bristningarna.
Denna finns på burk och ett, enligt mig, mer svårhittat, sällsynt stick.

cocoabuttercancocoabutterstick

Jag har även i nödfall smörjt med en handcréme från Biotherme, försvarets hudsalva, LdB och BodyShops Stretch Mark Improver.
Den sistnämnda tänkte jag lura mig själv att köpa en hel serie av efter bebis har anlänt.

strechmarkimprover_bodyshop1

Andra tips på sköna crémer som kan få sinnet till att tro att vi kan smita undan några bristningar är:

dream-cream-150
DreamCream från Lush.

weleda
Havandeskapsolja från Weleda.

Även mandelolja från Apoteket, som du även inför förlossningen kan smörja in dina privatare delar med för att förhindra bristningar under förlossningen, och vanlig olivolja brukar rekommenderas, undvik stora, onödiga viktökningar, samt att håll en bra kost med mycket C- och E-vitamin, mineraler och zink.

