Enligt en sifoundersökning som var klart för några dagar sedan är det kvinnornas fel att männen inte tar ut mer föräldraledighet.  Tydligen beror det inte så mycket på ekonomi som på inrotade könsroller. Något som jag faktiskt inte känner igen. De flesta föräldralediga jag känner utgår helt och hållet från familjeekonomi och jobb när de delar upp föräldraledigheten.

Själv hade jag jättegärna delat föräldraledigheten rakt av, nu kommer vi iofs ta ut nästan exakt lika många dagar var men i tid är det ändå jag som har varit hemma längst. Något som faktiskt nästan enbart beror på att jag inte hade något jobb att komma tillbaka till efter föräldraledigheten.

Att vara föräldraledig och söka jobb är lättare sagt än gjort och att så många som var tredje nybliven mamma inte har ett fast jobb att gå tillbaka till kan ju kanske påverka uttaget av föräldraledigheten?

Det ska iallafall bli intressant att se vad utredningen kommer fram till när den presenteras.

Är det mammorna som är ansvariga för att uttaget av föräldraledighet är så snedfördelat? Bör man ens bemöda sig om att dela lika eller är det bra som det är? Är det kanske t om en kvinnlig rättighet att bestämma över föräldradagarna, det är ju ändå kvinnan som är gravid och föder barn. Vad tycker ni?

