I morse när jag satte  på TVn för att se nyheterna på fyran möts jag av en Lórealreklam som gratulerar alla kvinnor på den internationella kvinnodagen eftersom vi är värda att känna oss vackra och orynkiga.

Vad fint! Är världens kvinnor värda lite antiskrynkelkräm? Hela grejen gör mig faktiskt förbannad. Att internationella kvinnodagen har degraderats till att bli nåt slags kommersiellt jippo för att försöka kränga smink.

Jag ska säga vad jag tycker världens kvinnor är värda.

* att slippa aborteras eller mördas för att pojkar är mer värda än flickor när man bara får tillåtelse att föda ett barn
* att få genomgå en graviditet och förlossning utan att behöva riskera sitt och sitt barns liv eftersom det inte finns tillgång till mödravård eller läkare
* att få ha ett värde som inte bestäms utifrån att vara en mans egendom
* att inte bli berövade sin egen sexualitet genom grym könsstympning
* att inte behöva bli mördade eller förskjutna av sin egen famlj för att upprätthålla familjens heder

I det perspektivet tycker jag att antirynkkräm hamnar ganska långt ner på listan av viktiga saker för världens kvinnor.

Johanne Hildebrand skriver också en tänkvärd krönika om internationella kvinnodagen i dagens aftonbladet.

Fler artiklar om kvinnor i världen:

Flickor lever farligt i Pakistan

Värsta platsen för en kvinna

Tjetjeniens president försvarar hedersmord

Vatikanen försvarar bannlysning efter abort

