”… snackar om att föda barn, men ni skulle bara veta hur det är när en kille är riktigt förkyld…”

Ja, ni kan ju förstå hur min vardag ser ut just nu kanske?

Det är sällan jag stöter på en kvinna, och ja, främst en mamma, som faktiskt tillåts vara sjuk, men så fort en man åker på en förkylning, ja, då går jorden under.
Det är inget nytt fenomen, min sambo utmärker sig inte alls, det är inget extremt eller udda i hans ”beteende”, och ni känner nog alla mer eller mindre igen det.

För ungefär en och en halv vecka sedan var jag hemma och kräksjuk.
På onsdagskvällen, sekunden efter jag kommit innanför dörren satte det fart, höll i sig hela natten och sista vändan under natten mot fredagen, men efterdyningarna i kroppen satt kvar till måndagen eller tisdagen förra veckan.
Men fick jag vara ordentligt sjuk?
Nej.
Fick jag vila den höggravida kroppen efter jag väl slutat kräkas?
Nej.

Jag har gått hela hösten och vintern med kraftiga förkylningar, hosta, ont i bihålorna och hög feber. Jag har inte kunnat vara hemma och vila. Jag har arbetat heltid, precis som vanligt, och kommit hem, bara för att fortsätta arbeta heltid.
Jag stannar hemma om jag kräks.

Ska sambon då få gnälla och vila då han har ”bomull i huvudet”?
Ja.

Jag känner mig elak, jag stänger av sjukdoms- och tycksyndommig-gnället. Jag orkar inte lyssna.
Han nämnde någonting om att han hade stannat hemma idag om jag hade haft körkort och kunnat ta mig till jobbet på egen hand. Jag kände en nästan obotlig lust att armbåga honom i ansiktet.
Hormoner.

Jag fick gråtandes med sammandragningar laga middag i lördags efter ett vilt 6-årskalas med ett högt tempo och hög ljudvolym.
Visades det någon form av sympati för mig som kvinna eller mamma?
Nej.

Varför jag skriver detta?
För att jag är inte enda kvinnan och mamman som upplever detta.
För att jag måste få det ur mig.
Det är ingen hemsk historia, min sambo är inte någon hemsk person, han är bara… man.
Helt vanlig.

Och jag ska föda barn när som helst från idag och någon månad eller mer framåt, men det har kvinnor gjort i alla tider.
Män har nog aldrig varit sjuka förut.

