Jag har precis börjat jobba igen (två dagar i veckan) efter föräldraledigheten och märker vad snabbt dagarna går. Man hinner ju inte med nånting! Tjipp, tjopp så går man upp, åker till jobbet, kommer hem och sen är det middag, tandborstning och nattning som gäller innan man stupar i säng själv. Nu har jag ju turen att ha en sambo hemma som plockar och städar och tvättar och sånt där som man kan pyssla med när man ändå är hemma ;). Men hur ska vi hinna sen när vi båda jobbar?

Även om vi båda skulle gå ner i arbetstid så måste vi ju ändå jobba större delen av tiden, både för att vi vill och för att ha råd att leva.

Jag har funderat på att beställa veckostädning till hösten när lilltjejen börjar på dagis av en enda anledning, att slippa städa!

Det som genererar mest irritation och gnäll i vårt hem har på något sätt med städning att göra. Ingen gillar när det är stökigt men ingen av oss är speciellt duktiga på att städa, vi gör hellre andra roligare saker.  Med veckostädning skulle vi slippa mycket av irritationen och dessutom få mer tid över till att umgås och göra saker som vi idag tvingas prioritera ned (som träningstid till exempel).

Det verkar som om jag och Folkpartiet är inne på samma spår i den här frågan. För några dagar sedan lanserade de nämligen idén om extra subvention av hushållsnära tjänster till barnfamiljer. En alldeles strålande idé tycker jag. För 150 kr skulle man få ungefär 2 timmars städning i veckan (att jämföra med en familjemiddag på McDonalds när alla är för trötta för att laga mat), en summa som nog är överkomlig för de allra flesta, inte bara höginkomsttagare.

Om man jämför  med jämställdhetsbonusen (som jag fortfarande är bitter över att vi missade med en vecka) så verkar det nya förslaget mycket enkelt och genomförbart och borde kunna ge effekt redan på kort sikt.

Vad tycker ni? Är extra hushållsrabatt en bra idé eller finns det bättre sätt att göra småbarnsfamiljer mindre stressade.

